Selecteer een pagina

Social Media in Nederland

In dit artikel wordt weergegeven hoe social media op dit moment in Nederland wordt gebruikt. Newcom maakt elk jaar een interessant overzicht hoe het social media landschap in Nederland wordt gebruikt.

Newcom

Highlights uit het social media onderzoek:

  1. Whatsapp is met 9,8 miljoen gebruikers het grootste platform in 2016, gevolgd door Facebook (9,6 miljoen gebruikers) en YouTube (7,2 miljoen gebruikers) blijven groeien;
  2. Facebook groeit met name onder 65-plussers en met name 80-plussers, terwijl de daling onder jongeren stabiliseert in 2016;
  3. LinkedIn groeit in het aantal gebruikers, maar het dagelijks gebruik onder Nederlanders ouder dan 39 jaar neemt af;
  4. De daling van Twitter zet door in 2016, vooral onder jongeren, terwijl Twitter onder 80-plussers juist groeit. Dankzij de oudere doelgroepen is de daling minder groot dan in 2015;
  5. Instagram (2,1 miljoen gebruikers) en Pinterest (2,0 miljoen gebruikers) blijven groeien en zijn met name populair onder jongeren; Instagram is voornamelijk populair en groeiend onder jongeren t/m 19 jaar. Pinterest is voornamelijk populair onder 15 tot 39-jarigen.
  6. Foursquare (+77%) en Snapchat (+69%) zijn het meeste gestegen als het gaat om dagelijks gebruik. Snapchat is het populairst onder jongeren t/m 19 jaar. Van alle Nederlanders maakt 56% van 15-39 jaar gebruik van Snapchat.
  7. Het gebruik van social media blijft stijgen, maar de zorgen om privacy zijn hoog. Men maakt zich het meest zorgen over (de doorverkoop van) hun gegevens.

 

social media facebook youtube twitter

social media facebook

social media facebook youtube twitter google plus linkedin

Het onderzoek is hier kosteloos aan te vragen voor geïnteresseerden.